זרוע היבשה - יחד בונים עוצמה
Share

כתבות

לוחם דבר ערבית

יותם קניספל, צילום: הדס בן שושן
התמצאות לוחמים בשטח דרושה לא רק בניווט, אלא גם בידיעת השפה הערבית ובהבנה מהירה של סיטואציות. לוחמי חי”ר מכלל צה”ל שוברים שגרת בט”ש בקורס תשאול קרבי מטעם מודיעין השדה. שם הם לומדים ערבית מדוברת, כללי התנהגות עם האוכלוסייה ואיך לתפעל מעצר בנחישות מודיעינית • קרב פה מול פה
התמצאות במרחב השפה (איור: דין לברון)

"פתאום, לאט–לאט, שמתי לב שאני מתחיל לחלום בערבית", אומר רב"ט ליאור היים בחיוך. "הבנתי שאני חושב, מדבר ובעצם עושה הכול בשפה שלמדתי". רב"ט היים, לוחם בגדוד דוכיפת של חטיבת כפיר, הוא אחד מהחניכים המצטיינים של קורס מתשאלים קרביים שהסתיים בחודש מרס האחרון.
הקורס שבו השתתף לוחם החי"ר מיועד ללוחמים מכלל יחידות השדה והם עוברים אותו במסגרת מדור ההשתלמויות של בית הספר למודיעין השדה. בסוף הכשרה אינטנסיבית של ששה שבועות הופכים החניכים למתשאלים קרביים פלוגתיים וחוזרים לפעילות הבט"ש ביחידותיהם. "הקורס הזה מספק את אחד מהכלים החשובים והחסרים בעולם - השפה", אומר רב"ט היים רגע לפני חזרתו לגדוד. "תפקיד המתשאל חשוב בעיניי כמו תפקיד החובש. הפק"ל הזה נדרש וחיוני צורך הפעילות השוטפת".

שפת המרחב
אי אפשר לחשוד ברב"ט היים שהוא מגזים בנוגע לתפקיד. במוד"ש ובאמ"ן מייחסים לתפקיד חשיבות גבוהה. "אנחנו רואים במתשאל הסדיר את הזרוע הארוכה שלנו בדרג הפלוגה" אומר סא"ל (מיל') צחי, מפקד המערך הקרבי של חוקרי שבויים באמ"ן (החקש"בים). "בשעת מבצע עליו לחקור ולהעמיק באיסוף המודיעיני מקרב האויב או מהאוכלוסייה המקומית".
מה נדרש ממנו?
"בקיאות שמתבטאת בהתמצאות בשטח ובשמות הפעילים. המתשאל צריך לתפעל את המעצר ולתרגם פקודות לאוכלוסייה. הוא זה שמטפל בגורם האנושי, שהכוח פוגש בכל פעילות. אתה רואה אזרח, מחבל או עובר–אורח ואתה צריך לדעת לתקשר איתו. בכל מפגש בלתי אמצעי וישיר עם אנשים אלה הכוח צריך לנצל היטב את ההזדמנות ולדעת לתקשר או לתשאל אותם".
לפני שהתמנה לתפקיד רמ"ד השתלמויות של ביסלמ"ש, שימש סרן ערן אברמוביץ כמפקד הפלוגה הייעודית של גדוד האיסוף נשר בפיקוד דרום. הוא חווה על בשרו את חשיבות המתשאלים למפקדים בשטח. "אם אישה צועקת במחסום שהיא בצירים, אתה צריך להבין מה בעצם היא אומרת", הוא אומר. "כמ"פ הוצאתי מתשאלים לקורס הזה. כל מפקד חייב גורם שיתווך בינו לבין הפלסטינים בצורה ברורה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא להבין את האנשים מולם אנחנו נמצאים זמן רב כל כך".

סלאם כיתה א'
בהתחשב במענה שהקורס מספק עבור שדרוג מעצרים בשטח, מובן מאליו מדוע הביקוש אליו גבוה כל כך. הלוחמים מגיעים אליו בהמלצת היחידות, אבל מחויבים לעבור מיון ומבחנים קפדניים. הקורס מתבצע במפקדת חיל מודיעין השדה בצריפין וברחבי הארץ. "הלוחמים שמגיעים לקורס הם מהטובים בגדודיהם", מוסיף סרן אברמוביץ. "הם בעלי יכולות שכליות והתמודדות עם מצבי לחץ ומתפקידם להתמודד עם אתגרים פיזיים ונפשיים עם מתושאלים בכל מיני סיטואציות".
בחדר ההמתנה לראיונות הכניסה ברור לכולם כי לא “כל מספר זוכה” וכי רק כמה מהם ייכנסו לשיעורים הקשים. ובכל זאת הם שומרים על אופטימיות בזכות רוח גבית מהמפקדים. רב"ט היים התעקש להגיע לכאן מהרגע ששמע עליו בטירונות. "המפקדים שלי לא רצו לשלוח אותי לקורס, כי הם רצו שאהיה מ"כ", הוא אומר. "אבל הייתי מורעל עליו כי ידעתי שזו הזדמנות גם להפעיל את המוח. נאבקתי, ובסוף הצלחתי להגיע לפה".
רב"ט עמיחי בריגה הגיע למיונים מגדוד 50 של הנח"ל. "הפעילות שבה אני מעורב מתוקף תפקידי מחייבת סיוע של מתשאלים קרביים. זה ידע מועיל ואני אשמח להיות זה שיספק אותו לפלוגה שלי. הקורס נשמע לי מעניין ונחוץ בצבא, כי נושא התקשורת עם הערבים לא לגמרי פתור וזה עוד צעד לכיוון הנכון ולתרום לעניין".
סמל מאיר זרואל מגדוד אפעה של הצנחנים יודע ערבית, אבל ערבית מרוקאית. הוא עלה לארץ ממרוקו לפני שנתיים. "אני רוצה לדעת גם ערבית פלסטינאית", הוא אומר. "אני מקווה שבקורס אוכל להרחיב את הידע בשפה, כדי שאשתמש בה בצורה כמה שיותר יעילה בפעילויות המבצעיות שאני לוקח בהן חלק. זה טוב ומועיל כשאתה באזור מסוכן, וזה גם קורס לא לגמרי שגרתי מבחינה צבאית. אתה מפעיל את הראש ולא רק את הרגליים".
בשלב המיונים נבדקת לא רק ההשכלה של הלוחמים אלא גם המשמעת הלימודית והמוטיבציה. לא צריך להתפלא על החזרה בזמן אל ימי התיכון. בסופו של דבר מדובר במבחן בגרות. "מדובר בשעות רבות של ישיבה ולמידה אינטנסיבית של שפה חדשה לכל אורך שעות היום", מסביר סרן אברמוביץ.

לוח וגיר
אלו שהציגו נתונים גבוהים בשלבי המיון והשיחה האישית מתקבלים לקורס. ארבעת השבועות הראשונים מוקדשים ללימודי ערבית מדוברת בידי מדריכות מבה"ד 10 ומדריכים מבית הספר לממשל של המינהל האזרחי. הלוחמים לומדים דקדוק ואוצר מילים וכל אחד מהם מקבל חוברת עבה של העגה הערבית. שיעורי הבית דורשים מהם שליטה מלאה בשטף הדיבור וברמה בסיסית בכתיבה.
רב"ט שי פורקוש מגדוד גרנית של הנח"ל נלחץ מעט בהתחלה בעקבות המפגש הראשון שלו עם השפה. "נאלצנו ללמוד. המון", הוא אומר. "וכמובן שזה היה קשה, משמונה וחצי בבוקר עד 11 בלילה. אתה צריך לדעת המון ביטויים וזה מאתגר, אבל מנגד לאט–לאט הבנו את חשיבות תפקיד המתשאלים, נהנינו מההווי החברתי, ולמדנו דברים שמאוד יעזרו לנו בשירות".
"ההוויה החברתית של הקורס נבנית בשעות האלו", אומר רב"ט רועי נחמני מגדוד אפעה בצנחנים. "בסביבות 14 שעות ביום למדתי, חלק לבד, חלק עם חברים וחלק בכיתה. זה מאסיבי מאוד, אבל זה נקלט. מבלי ששמתי לב התחלתי לחשוב בערבית גם כשאני רוצה לומר משפטים בעברית".
"ההווי מזכיר מאוד את בית הספר. בלילה אנחנו מדברים ערבית ועוזרים זה לזה", מוסיף רב"ט היים.
קשה או לא, כמעט כל החניכים ציינו כי הקורס קצר מדי. השבועיים האחרונים מוקדשים ללימודי תחקור ותשאול עצורים בשפתם ומספקים ללוחמים כלים שימושיים לשטח מטעם מדריכים בעלי ניסיון מהיחידה לחקירות שבויים של אמ"ן. כך למשל הם למדו תוך כדי תרגול כי רק לאישה מותר לתחקר אישה, והופתעו לגלות כי אסור לתחקר גבר מוסלמי מאמין מול משפחתו, כדי לשמר את כבודו. "אני מצפה מכל מתשאל להכיר את אורח החיים הערבי ואת חוקי האיסלאם ולשלוט בשפה כדי להשיג את המודיעין הטוב ביותר", אומר ללוחמים אחד המדריכים. "כשאתה יודע לתקשר עם אזרח, אתה מבין איך לנתח נכון את המצב. צריך לזכור: למי שהיה לפניכם באזור מסוים יש ידע רב משלכם. במיוחד בשטח עוין".
שגרת הלימוד כוללת סימולציות שונות - חיפוש בבית, חיפוש במכונית, תשאול מבוקש, איתור מבוקש, מצב שבו הם צריכים לטפל במקרה של תינוק פצוע - כל אלה תוך שימוש בכל אוצר המילים, הפעלים והמונחים שלמדו. "חשוב לדמות מקרים שקרו ותגובות אמיתיות שהלוחמים עלולים להיתקל בהן, כדי לספק להם הכנה טובה יותר לשטח", מסביר סרן אברמוביץ.
על הלוח בכיתה מילים לדוגמה ומשמעותן בעברית: חאדס - אירוע, כפא - הספיק, עאלג - טיפל. מעל הלוח הכיתוב שמלווה את הקורס מתחילתו - "טובה חכמה מכלי קרב" (קהלת ט', 18). כשהמדריך נכנס לכיתה הוא פותח בערבית. למעשה הוא גם ימשיך בערבית ועד סוף השיעור, ישאל שאלות וייענה עליהן בערבית בלבד.
בשלב מתקדם הוא מבקש לנהל סימולציה בה הוא נהג רכב, ואחד הלוחמים מתבקש לעצור אותו ולתחקר אותו בנוגע למסלול נסיעתו. הלוחמים, שכבר מכירים מספיק את הלשון כדי לעשות משחקי מילים, בקיאים בחומר. המדריך מסביר שהוא רוצה להגיע לעבודה, ועל הלוחם שמתחקר אותו להבין מה הוא אומר ולנהל מולו חקירה.
בכיתה מקבילה מתבצעת סימולציה של תשאול מבוקש. רב"ט היים יושב בתור המתוחקר, כשהמתשאל שלו מאשים אותו בהשתייכות לחמאס. תפקידו של רב"ט היים להכחיש בעוד הלוחם השני צריך לתחקר אותו ולשאול את השאלות הנכונות כדי להוכיח את מעורבותו בארגון הטרור.
סרן אברמוביץ מרוצה. "אפשר לראות שקיבלנו נציגים בעל אופי מגוון ומיחידות שונות. כל אחד הביא את המטען האישי שלו מהשטח, מהווי, מהעולם של היחידה שלו. החניכים מבינים את משמעות התשאול. נוסף ללימוד הם מצאו גם זמן להיות מאותגרים וליהנות, ובסופו של עניין, להשתלם מבחינה מקצועית".

משאב איסופי
חשיבותו של המתשאל הקרבי מוכחת לא רק בבט"ש, אלא גם בלחימה. במבצע "עופרת יצוקה" הם הוכיחו את כישוריהם. סרן אברמוביץ: "המתשאלים היו אז מכפיל כוח משמעותי. היכולת להבין מה קורה סביבך ולתחקר תושבים אזרחיים על שימוש במבנים היא יכולת מצילת חיים. מאז המבצע גברה המודעות לחשיבות התפקיד ומאז כל מתשאל שיוצא מהקורס הולך בחוד עם המג"ד או המ"פ שלו".
סא"ל (מיל') צחי מסכים. "מתשאל הוא משאב איסופי יקר וייחודי וברור לכולם שהוא צריך להתלוות לכל פעילות מתוקף תפקידו המיוחד. בזמן הלחימה, התברר בדיעבד שכמעט כל תושב עזה ידע להגיד איפה יש מחסני אמל"ח, פתחי מנהרות, מגורי פעילים ועוד מידע חשוב. בהשקעת מאמץ קטן ביותר ניתן להשיג מודיעין ערכי שמועיל לכוחות, רק כי יש להם מישהו שיודע לדבר עם האזרחים האלו ולתשאל אותם כמו שצריך.
"חשוב להמליץ למג"דים להשתמש במתשאלים עוד במהלך נוהל הקרב. לוודא שקיים מפגש של כל המתשאלים עם הקמ"ן והחק"שבים המתלווים".

מבחן נסיעה
התרגיל המסכם בוחן את כישורי הלוחמים ברמת ההתנהגות שלהם בשטח עוין. בסוף מאי מגיעים חניכי מחזור חדש למבחני הסמכה באחת הלש"ביות של פיקוד מרכז. הם לא הגיעו לכאן כדי להתאמן בירי, אלא להוכיח יכולת קפ"פ - קרב פה מול פה. בדרך לשם שקועים כל הלוחמים במילוניהם ופונים זה לזה בערבית כדי לתרגל. "ברור לי שמעכשיו והלאה אני אדבר יותר ערבית מעברית", אומר רב"ט עידן סולימני, מגדוד שמשון. "זה התפקיד שלי. זה הייעוד של החטיבה שלי. אנחנו כל הזמן בקשר עם דוברי השפה, והתקווה שלי היא לדעת למצות כמה שניתן את הכישורים הרבים שאני רוכש בקורס".
החלק הראשון של התרגיל מתחיל. שתי קבוצות לוחמים מתרגלות תסריט של תפיסת רכב נוסע בצד הדרך בשעה שתיים בלילה. הם מתחקרים מדריכים מיחידת החקש"בים שמציבים בפניהם היתקלויות מילוליות. כל אחד מהמדריכים משחק תפקיד אחר. אחד מהם משחק את הנהג, בעוד האחר משחק את הנוסע שלצדו. כל לוחם בתורו צריך לתחקר את הנהג למה הגיע בשעה כזאת ובדרך לא סלולה. שאלה שנשאלה לא כמו שצריך נתקלה בחומת שתיקה מצד המתרגלים. "לוקח לך יותר מדי זמן, אל תשכח שיש לך עוד שיירת מכוניות מאחוריך", אומר אחד המדריכים ללוחם שמתחקר נהג. "תעשה את זה מהר יותר. ובאסרטיביות".
"היום, הם ילמדו לאסוף 'מודיעין מעבר לגבעה', כלומר יתנסו בצורה חותכת במה שקורה כשנדרש מהם לתחקר חשוד", מסביר סרן (מיל') איתמר, מפקד הקורס מטעם אמ"ן.
הלוחם הבא צועק בערבית על הנהג שיעצור את המכונית, יכבה את המנוע, ייצא וישים את המפתח על הגג. הנהג עושה זאת, והלוחם המתשאל ממשיך לתפעל את האירוע המדומה. הוא מפריד בין הנהג לנוסע ומעדיף להתמקד במה שהם מובילים במכונית. "המפקד, הנהג אומר שיש לו דשן", הוא אומר למדריך שמבקר את התרגיל. "יפה", עונה לו המדריך. "תתשאל אותו לשם מה הוא צריך דשן".
בעוד הלוחם מנסה להשיג תשובות מהנהג שמתחמק בהסבריו, לוחם אחר מתשאל את הנוסע שהיה לצדו."המפקד, הנוסע הזה טוען שהוא בכלל לא קשור לנהג", הוא אומר למדריך. "הוא אומר שהוא בסך הכול לקח איתו טרמפ".
וכשלוחם אחר מצטרף לנהל את התשאול, החקירה מקבלת כיוון שונה."הוא אומר לי שהוא קיבל אלף שקל כדי להוביל את הדשן הזה", אומר הנבחן למדריך. "וזה נשמע לך הגיוני?" שואל המדריך, והלוחם נד בראשו לשלילה. "אפשר להפוך דשן לחומר נפץ. בטח אם ההובלה שלו יקרה כל כך. אני חושד שזה מה שהם מתכננים לעשות".
משם עוברים הלוחמים לתרגול בלש"ביה של תחקור החשוד שכביכול שילם אלף שקל לנהג שיביא לו דשן בשעה שתיים בלילה. "רואים כמה הניסיון תורם ללוחמים האלו משלב לשלב", מתגאה סרן (מיל') איתמר. "כל רגע שהם מדברים בערבית הם נעשים טובים יותר".

מעבדת נפץ
בשלב הבא הלוחמים צריכים להוציא מהחשוד שלהם איפה מתגורר מי שמשתף איתו פעולה, כמה חדרים יש לו בבית, כמה אנשים, האם הוא חמוש וכו'. זאת כדי לנפק למפקד תמונה כמה שיותר ברורה לפני שייתן את הפקודה להיכנס לבית ולעצור גם אותו.
סמל דורון נחמיה מגדוד גרנית של הנח"ל מתרשם מהתרגיל. "הלחץ משפיע. המדריכים שלנו כל הזמן לוחצים עלינו, דורשים שנוציא תשובות מהמתושאלים שלנו, גם כשהם לא משתפים פעולה. זה בדיוק מה שיידרש מאיתנו בשטח ולכן התרגיל הזה כל כך ממצה וחשוב".
השלב השלישי והאחרון של היום מתחיל בעצירת חשוד בהפעלת מעבדת נפץ בביתו.הלוחמים מתחילים את התרגיל כשהם מדמים כריזה. כל אחד בתורו מקבל מגפון באמצעותו הוא קורא לחשוד לצאת, והחשוד מגיב לכל לוחם בדרך אחרת. פעם הוא יוצא מפוחד, פעם הוא זורק אבן על הכוח, פעם הוא מסרב לצאת, ופעם הוא יוצא צולע ולא יכול ללכת.
"אתה חמוש?" שואל בערבית באמצעות המגפון רב"ט עמר. "אולי", עונה בערבית המדריך. "מה זה אולי" הוא תוקף בחזרה. "צא הנה ומיד, עם ידיים למעלה!"
"התחלנו את היום בעצירה אקראית של מכונית חשודה, והגענו בסופו למעבדת נפץ", אומר רס"ן (מיל') בני, אחד מהמדריכים. "אלו השתלשלויות אירועים שקורות גם במציאות. לחיילים האלה יש מוטיבציה בשמיים. אנחנו 'משתעשעים' בסיטואציות ואלתורים ומוציאים מהם את יכולות התחקור הטובות ביותר. המתשאל כובש את מקומו בבט"ש. ובצדק".

מצליחים מהשטח
רב"ט ליאור היים נקרא להשתמש ביכולותיו מהר יחסית. "כמה ימים אחרי שחזרתי מהקורס לגדוד, העירו אותי מהשינה והריצו אותי לאחד המחסומים כדי לתקשר עם אישה בגדר על בעיה שהיתה לה. הבן שלה היה חייב טיפול רפואי. אלו מצבים בהם אני מסתכל על היכולות שהקורס מקנה לא רק מבחינה מקצועית, אלא גם מבחינה אישית. במיוחד במקום שבו שאני משרת, באיו"ש".
בכל מקרה, הקורס מספק גם לא מעט יתרונות חוץ–צה"ליים, כמו קשר זוגי. רב"ט היים מספר באושר שאת חברתו החדשה הכיר לאחר שהתחיל איתה בערבית. "דיברתי איתה באוטובוס בערבית וחבר שלי תירגם לה לעברית. זה הקסים אותה והיא נתנה לי את המספר שלה".

 
 
הדפס 
כבשו, ובצדק, את מקומם בבט"ש. קורס מתשאלים קרביים
כבשו, ובצדק, את מקומם בבט"ש. קורס מתשאלים קרביים
היתקלות מילולית. תרגיל מסכם לקורס
היתקלות מילולית. תרגיל מסכם לקורס
משאב איסופי יקר ב"עופרת יצוקה". מעצר חשוד בעקבות פעילות מתשאל
משאב איסופי יקר ב"עופרת יצוקה". מעצר חשוד בעקבות פעילות מתשאל
Feedback Form